Op weg naar het 1ste leerjaar

De kls zetten volgend jaar een grote stap... naar het 1ste leerjaar.
Ik probeer hen daarin zo goed mogelijk te begeleiden en hen vooral gerust te stellen.  Hieronder enkele belangrijke zaken...

In het 3de kleuter worden vanaf november tot februari een aantal testen afgenomen.  SIMBAAL, dit is ter vervanging van de 'toeters'
De bedoeling is dat de kls aan de hand van een aantal concrete opdrachten  een aantal 'schoolse activiteiten' uitvoeren.
Wij beoordelen dan waar de kls staan ten opzichte van leeftijdsgenoten binnen de scholengemeenschap.
Dit is echter niet alleszeggend...
Een kleuter kan nog jong zijn, kan op het moment van de test een slechte dag hebben, gewoon geen zin hebben om de opdracht uit te voeren,...
Deze resultaten proberen wij dan te plaatsen in een algemeen beeld.

In deze testen komen volgende items aan bod :
- rijmwoorden
- woorddelen klappen
- kleine verschillend opmerken
- zaken onthouden
- auditieve opdrachten correct uitvoeren
- woorden samenplakken
- rekenbegrippen zoals eerste, middelste, 2 meer, 1 minder,...

Wij bekijken tijdens deze testen ook de werkhouding van je kleuter.  Is je kleuter geconcentreerd, faalangstig, vlug afgeleid, vlug ontmoedigd,...

Op dinsdagnamiddag komt juf Katrien in de klas bewegingsspelletjes geven, ik ga dan naar het lager en geef in de muzische carrousel beeld aan alle klassen van het lager.

Maandelijks wordt er op maandagnamiddag klasdoorbrekend gewerkt met het 1ste leerjaar.  Er wordt dan vooral rond de talentenarchipel gewerkt.  Op die manier wennen de kls al een beetje aan de juf Katrien en de klas en is de overstap volgend jaar een tikkeltje kleiner.


Hoe verder het schooljaar evolueert, hoe meer er gelet wordt op verschillende zaken. 
- Goeie zithouding (recht zitten, voeten plat op de grond naast elkaar)
- Goeie pengreep
- Werken volgens de leesrichting : van links naar rechts (van groen naar rood)
- Deze kleuren worden gebruikt voor de kls die nog niet goed links en rechts kunnen     onderscheiden
- Zelfstandig het juiste materiaal uithalen en ook weer opbergen
- zorg dragen voor hun eigen materiaal en bakje
- zelf hun opdrachten plannen zodat die op vrijdag klaar zijn
- zelf de juiste puzzels kiezen en zien welke ze nog moeten maken
- in hoeverre is er al interesse voor letters en cijfers
- kunnen de kls al een tijdje geconcentreerd doorwerken aan iets

Geen opmerkingen: